19.05.2015. 08:29
Svešinieks parādījās negaidīti. Ar katru dienu arvien vairāk izplatījās runas par viņu. Daži neticīgi raustīja plecus, un daži smējās, taču vienaldzīgo nebija. Pēc vairākiem mēnešiem lielākā daļa viņu ļoti cienīja un apbrīnoja.

Skolā bija sācis strādāt jaunais sporta skolotājs

Skolotājs, kurš izprot bērnu vajadzības un personības attīstību modernajā pasaulē, kurš ir apsviedīgs, un pielāgoties spējīgs dotajiem apstākļiem. Skolotājs, ir pievilcīgs iedvesmotājs. Skolotājs, kurš liek darīt tikai adekvātas lietas, un prot uzlabot skolēna fiziskās iemaņas ilgtermiņā.

Ja tā padomā, tad sporta skolotāja darbs ir daudz smagāks un atbildīgāks, nekā jebkura cita mācību priekšmeta speciālista stundās, kas notiek, skolēniem sēžot klasē. Tā kā katra sporta stunda vienmēr ir kā neliels eksperiments, no pedagoga tiek prasīta atbildība, zināšanas, spējas zibenīgi improvizēt, rīkoties ārkārtējos gadījumos, un tikt galā ar aktīviem bērniem, kuri nesēž (nesnauž) skolas solos, bet ir iekarsuši nodarbībā un viņu raksturi izpaužas pastiprinātā veidā.

Sporta skolotājam ir daudz lielāka fiziskā slodze, viņš patērē daudz vairāk kaloriju, nervu šūnas un balss spējas salīdzinot ar citu mācību priekšmetu pasniedzējiem! Un, lai nodotu vēstījumu skolēniem, viņam ir nepieciešamas arī lieliskas publiskās uzstāšanās iemaņas un runas prasmes, dikcija un valodas bagātība.

Veselība, adekvāta vielmaiņas un hormonu aktivizācija, spēja skolēnam sevi pārvaldīt, un būt labā fiziskajā formā ir pietiekami nopietns iemesls, lai sporta stundas statusu pielīdzinātu valodas un matemātikas statusam! Jo tikai ar labu veselību, muskulatūras tonusu, aktīvu un sabalansētu hormonu darbību, skolēns spēs tikt galā ar pārējo mācību priekšmetu kopējo slodzi!

Mēs visi kādreiz sakām savam bērnam: “Saņemies taču!”, vai ne? Lieta ir tāda, ka nepietiekamas hormonu sekrēcijas gadījumā skolēnam vienkārši nav ar ko saņemties! Mēs visi spējam saņemties, ja pietiekamā daudzumā izdalās hormoni! Un, ja mēs vakarā pēc darbadienas ilgstoši nespējam izkustēties no krēsla, kurā esam iesēdušies, tas ir tāpēc, ka mums vienkārši trūkst hormonu.

Nu tad lūk, sporta stundās notiekošajam ir jāsekmē skolēnu vielmaiņa un hormonu aktivizācija! Bet ja skolēni izvairās no sporta stundām, jeb tās izsauc riebumu, par kādu pozitīvu muskulatūras tonusu, vielmaiņas uzlabošanu un hormonu līmeņa paaugstināšanu vispār var runāt? Par kādu personības izaugsmi var sapņot, ja skolēnam ir pazeminātas spējas saņemties uz matemātikas mājasdarbiem, vai svešvalodu?

Ko skolēns saņemšanās vietā izvēlas? To kas sniedz acumirklīgu maņu apmierinājumu – kaut vai “čipšus, kolu” un datorspēles. Ar to skolēns aizpilda “atlikšanas” rezultātā izbrīvēto laiku. Atsevišķos (un arī biežos) gadījumos - cigaretes, alkoholu utt. Šāda var būt ķēdes reakcija izkropļotām sporta stundām. Protams, arī depresija, zems pašvērtējums un citas psiholoģiskās problēmas.

Uzskatu, ka labs sporta skolotājs saviem audzēkņiem var būt kā spēcīgs veselības un kustību prasmju zīmols. Zīmols, kas paplašina viņu iespējas, piemēram, četros virzienos:“Darīšanas” zīmols – palīdz skolēnam praktiski paveikt sportā to, ko viņš vēlas. Iemāca, apmāca utt. “Būšanas“ zīmols – padara skolēnu par to, kas viņš vēlas būt. Nostiprina spēcīgu identitāti, kura garantē citu atzinību un apbrīnu. Emocionāli apstiprina skolēna identitāti, piemēram – veiklākais vingrotājs utt. “Piederības” zīmols – palīdz skolēnam iekļauties sportiskā vidē, kādā atsevišķā grupā, reāli veicinot kontaktus un informācijas apmaiņu ar citiem sportiskiem skolēniem un pat sportistiem. Padara skolēnu piederīgu viņam līdzīgajiem kādā sporta veidā vai elementā. “Kļūšanas” zīmols – Atklāj talantu, definē to, par ko skolēns varētu vai vēlas kļūt. Palīdz skolēnam attīstīties ilgtermiņā, uzlabojot pašcieņu vai sniedzot iespējas un pašpārliecību, kas nepieciešama, lai paveiktu šķietami neiespējamo. Kļūt par sava veida “uzvarētāju”. Zīmols ir tas, kā sporta skolotāju uztver - tēls, reputācija un identitāte!

Vai mēs, vecāki vispār novērtējam, cik liela ir sporta skolotāja loma mūsu bērna attīstībā? Kā vienu piemēru minēšu vakar, 18. maijā “Sporta studijas diskusijā” satiktās 2014. gada “Labākā sporta skolotāja” titula ieguvējas, Rīgas 41. vidusskolas pasniedzējas Antras Švernas teikto vietnē sporto.lv: “Vislielākais gandarījums man bija pirms gada, kad es kādai 11. klases meitenei iemācīju... mest kūleni… Mēs strādājām divatā (manis izcelts) piecās konsultācijās, un es viņai mācīju mest kūleni. Viņa nebija nekāda vārgule, bet meitenei bija kaut kāda psiholoģiska barjera, ka viņa to nevar izdarīt. Kad tas kūlenis beidzot padevās, tad gan bija prieks, jobiju patiešām bērnam kaut ko labu izdarījusi.”

Vai zināt, ko viņa izdarīja patiesībā? Viņa iemācīja meitenei pārvarēt sevi. Iedvesa pārliecību, ka jebkurā citā dzīves situācijā, šī meitene spēs, tiesa, ar zināmu piepūli, tikt galā ar kādu problēmu. Skolotāja Antra Šverna ļoti lielā mērā sekmēja šīs 11. klases meitenes personības izaugsmi. Un tas tiešām ir daudz!

Atzīsim taču – tikai pārvarot sevi grūtās situācijās, mēs augam. Kas skolnieces izaugsmei bija nepieciešams? Personiska skolotājas ieinteresētība un individuāla pieeja! Individuālās nodarbības ir tās, kas dod vislabāko rezultātu, patiesībā tās ir ļoti vērtīgs un pat ekskluzīvs pakalpojums, un nekautrēšos teikt, ka šādam lieliskam skolotājam ir jābūt ļoti labi pārtikušam. Ir jāspēj sava ģimene vasaras atvaļinājumā aizvest ceļojumā, un ziemas brīvdienas pavadīt Alpu kūrortā slēpojot!

Sporta skolotāj, tu saviem audzēkņiem vari būt kā spēcīgs un iedvesmojošs zīmols, kurš var ievērojami uzlabot viņu dzīves kvalitāti uz ilgiem gadiem! Apzinies, ka tu esi viens no svarīgākajiem pedagogiem skolā, ka tavs darbs ir prestižs un sabiedrībai ļoti nozīmīgs!



Bauskas Zemgaļi, sporta klubs "Šautuve", Īslīces p., Bauskas n., LV-3901
Ginijatuļina Elvīra Ginijatuļina ElvīraMākslas vingrošana, Spēka Triscīņa, Fitness, Bodibildings, Pilates, Ārstnieciskā vingrošana
FTA
Reģistrēties