04.06.2015. 17:00
Latvijas ekipāža ideju par viena megavata elektrisko automobili, kas varētu startēt leģendārajās Paikspīkas izturības sacīkstēs, lolojusi divus gadus, preses konferencē pirms došanās uz ASV pavēstīja šī spēkrata radītāji Latvijas uzņēmums Drive eO.

Pilna vērsija:

, Diena.lv, Sports

Drive eO komanda, ko vada auto konstruktors Andris Dambis, izstrādājusi pasaulē pirmo viena megavata elektrisko sacīkšu auto un nospraudusi mērķi to izveidot par pirmo elektrisko auto, kas uzvar Paikspīkas sacensību kopvērtējumā.

"Veiksmīgs sacensību uzplaukums sakrita ar mūsu jauno virzienu - elektriskās piedziņas automobili. Mūsu sapnis jau 2013.gadā bija uzvarēt, un fanātiski uz to ejam. Pirmajā gadā brauciens beidzās ar negadījumu, bet pēc pirmās automašīnas dzima ideja par nākamo. Šo auto esam lolojuši divus gadus, bet taisījuši pēdējā gadā," pauda automašīnas projektu direktors Kristaps Dambis.

Pirmajos divos gados Latvijas komandas automašīnu pilotēja Jānis Horeliks, kurš 2013.gadā piedzīvoja smagu avāriju, bet pērn ieņēma 96.pozīciju 114 finišējušo ekipāžu konkurencē.

Arī A.Dambis norādīja, ka ideja par viena megavata auto dzimusi tieši pēc negadījuma pirmajā gadā.

"Bijām noskumuši, bet ļoti īsu brīdi. Sākumā šķita, ka šo mašīnu radīsim jau uz pagājušo gadu, taču, izanalizējot situāciju, nolēmām izveidot divu gadu ciklu, jo tobrīd to nevarējām ne tehnoloģiski, ne finansiāli. Jau pagājušā gada spēkratā bija daļa no iekārtām, kas ir šajā automašīnā. Pērn 3.jūnijā pirmo reizi uzzīmējām šī gada automobili. Pa šo laiku esam aktīvi strādājuši, izmantojot labākās tehnoloģijas," pauda A.Dambis.

1020 kilovatu (1368 zirgspēku) jaudīgais Latvijā projektētais un uzbūvētais auto ir aprīkots ar 50 kilovatstundu (kWh) litija jonu akumulatoru paku, kas darbina sešus YASA-400 elektriskos motorus ar eO izstrādātajiem kontrolieriem. Šis aprīkojums nodrošina 1020 kilovatu jaudu, maksimālais griezes moments ir 2160 ņūtonmetru (Nm), auto var attīstīt ātrumu līdz 260 kilometriem stundā. Spēkrata svars ir tikai 1150 kilogrami, bet 200 kilometrus stundā tas spēj sasniegt zem sešām sekundēm.

"Mērķis bija radīt auto ar 1200 kilogramu lielu svaru, taču izdevās par 50 kilogramiem mazāk. Galvenais uzdevums bija izveidot ļoti vieglu spēkratu. Pats svarīgākais šajā auto ir dzesēšanas sistēma. Ar viena megavata jaudu var lielīties vien tad, ja pēc minūtes vai piecām megavats joprojām ir megavats. Enerģiju saglabā tikai dzesēšana," atklāja A.Dambis. "Konkurenti, kuru pilots būs japānis Nobuhiro Tadžima, pirms četrām dienām pavēstīja, ka viņiem jauda ir 1,1 megavats un maksimālais ātrums 270 kilometri stundā, bet svars ir 1500 kilogrami. Mūsu auto ir par 30% vieglāks, un tas ir ļoti būtiski. Šī gada sacensību rīkotāju uzsaukums dalībniekiem ir "elektrifikācija notiks, bet vai šogad".

Tikmēr K.Dambis piebilda, ka šī gada Latvijas komandas pilots bijušais čempions un rekordists Rīss Millens un Tadžima bijuši principiāli konkurenti jau agrāk. "Šis būs centrālais notikums, bet ar Horvātijas un Latvijas automašīnām, jo japānis trasē dosies ar horvātu auto."

"Šīs sacensības uztveram kā lielisku izstādi, kur mūsu rezultāts ir kā pierādījums tam, ka spējam radīt lielisku auto," tikmēr pauda A.Dambis.

Jau pirmdien komanda ar visu automašīnu izlidos uz ASV, bet pēc tam turpmākās divas nedēļas aizvadīs treniņus.

Millens Paikspīkas sacensībās piedalījies vairākkārt un 2012.gadā kļuva par to uzvarētāju absolūtajā ieskaitē, sasniedzot arī jaunu laika rekordu, ko gadu vēlāk pārspēja leģendārais franču rallija pilots Sebastjans Lēbs, finišējot pēc astoņām minūtēm un 13,878 sekundēm, tuvākos labākos rezultātus pārspējot par gandrīz minūti.

Zīmīgi, ka Rīsa Millena tēvs Rods deviņdesmitajos gados piecas reizes triumfēja Paikspīkas absolūtajā ieskaitē.

Drive eO komanda Paikspīkas sacensībās piedalīsies jau trešo gadu.



Ozolnieku Sporta skola Ozolnieki, Stadiona 5, Ozolnieku p., Ozolnieku n., LV-3018
Šmigarevs Andrejs Šmigarevs AndrejsBrīvā cīņa, Pludmales cīņa
FTA
Reģistrēties