26.12.2013. 14:29
2013. gada motoru sporta čempionu apskatu turpinam ar ralliju. Kamēr Latvijas čempionātā situācija kļūst arvien sliktāka, jo nepietiekamais finansējums pēdējos gados daudziem pazīstamiem braucējiem licis mest šo sporta veidu pie malas, tieši aizvadītajā gadā Latvijā atkal notika Eiropas čempionāta posms, bet pasaules čempionātā debijas sezonā uzvaru guva "Volkswagen" komanda.

Nevar apšaubīt, ka rallijs ir skatītāju apmeklētākais sporta veids Latvijā. Ja populārākās sacīkstes ātrumposmos ierodas noskatīties padsmit tūkstoši cilvēku, tas par kaut ko liecina. Tomēr Latvijas rallija čempionātu nesenā finansu krīze skārusi nepatīkami - pakāpeniski un neizbēgami kļūst arvien mazāk pašmāju pilotu, kas startē ar augsta līmeņa tehniku. Savulaik prestižā N4 klase ir panīkusi, arī WRC tehnika pašmāju skatītājus priecē arvien retāk. Tikmēr arvien biežāk par sacensību uzvarētājiem kļūst igauņi. Kas īsti notika Latvijas čempionātā 2013. gada sezonā?

Nav šaubu, ka Aivis Egle ir viens no labākajiem pašmāju rallistiem. Viņam ir pieredze un ātrums, taču 2013. gadā sportists neuzvarēja nevienā no astoņiem posmiem, bet vienalga kļuva par Latvijas čempionu. Stabilitāte nospēlēja savu - sešās sacīkstēs savā klasē Eglem izdevās tikt uz pjedestāla un pēdējā posmā rallijā "Latvija" viņš pat nestartēja. Lieliskas sezonas beigas izdevās Jānim Vorobjovam, kurš šogad palika otrais N4 klasē. Vorobjovam uzvaras pēdējos trīs posmos, taču pavisam slikta sezonas pirmā puse, kad piecās sacīkstēs izdevās tikt tikai pie viena pjedestāla. Viņi abi bija vienīgie latvieši, kas šogad cīnījās N4 vērtējumā, aizvadot pilnu sezonu. Nopietni konkurenti viņiem bija trīs - Aleksejs Lukjaņuks, kurš nākošgad Latvijā visticamāk vairs nebrauks, kā arī igauņi Rauls Jētss un Timmu Korge. Šiem pilotiem bija pa atsevišķām uzvarām, taču pārāk daudz neveiksmju. Visvairāk N4 klasē šogad bija jūtams brāļu Neikšānu iztrūkums. Nākošgad rallijā vairs nebrauks arī Egle.

Vieta Pilots Punkti
1. Aivis Egle 78
2. Jānis Vorobjovs 68
3. Aleksejs Lukjaņuks 59
4. Rauls Jētss 55
5. Timmu Korge 53
6. Aleksejs Mersjanovs 37
7. Tarass Kravčenko 35
8. Aleksandrs Miroņenko 24
9. Sīms Plangi 11
10. Rolands Mēnesis 11

Jēkabpilietim Mārtiņam Svilim šogad konkurentu faktiski nebija. Kamēr ar jaudīgajām RRC vai WRC mašīnām sacensībās startēja Raimonds Kisiels, viņš bija vienīgais, kurš šajā ieskaites grupā spēja konkurēt. Septiņos posmos Svilis ar savu "Mitsubishi Lancer EVO VII" guva piecas uzvaras, stabili apsteidzot kopvērtējumā Aleksandru Grīvu un titulu iegūstot jau otro gadu pēc kārtas. Nevar noliegt, ka šajā klasē trūka sportiskās intrigas, taču Svilis uzvarēja ne tāpēc - šobrīd viņš faktiski ir uzskatāms par ātrāko rallija braucēju Latvijā, ēnā atstājot arī Egli un Vorobjovu. Pēc Latvijas čempionāta beigām Svilis piedalījās Vācijā notikušajā Lauzicas rallijā un ar uzrādīto ātrumu pietika, lai uzvarētu, ja vien netiktu saņemts sods par neprecīzu ierašanos uz starta.

Vieta Pilots Punkti
1. Mārtiņš Svilis 96
2. Aleksandrs Grīva 59
3. Jānis Berķis 24
4. Miks Ernstsons 11
5. Andris Ustups 5

"OKartes Autosporta Akadēmijas" komandai joprojām izdodas saglabāt intrigu priekšpiedziņas klasē R2, kur otro gadu pēc kārtas par Latvijas čempionu kļuva jaunais Ralfs Sirmacis. Viņš šogad šajā klasē uzvarēja piecos no astoņiem posmiem un par 32 punktiem uzveica komandas biedru Emīlu Blūmu. Labi brauca arī Kristaps Feldmanis, kam šī bija pirmā sezona rallijā. Neskatoties uz to, viņš uzvarēja pēdējā posmā rallijā "Latvija" un kopvērtējumā ieņēma stabilu trešo vietu. Jāpiemin arī Nauris Bruņinieks, kurš debijas sezonā rallijā ieguvis ceturto vietu un 2014. gadā jau plāno braukt Eiropas čempionātā. Visi šie sportisti 2013. gadā pilotēja "Ford Fiesta R2" automašīnas. Savukārt Sirmacis šogad piedalījās arī vienā Polijas čempionāta posmā un nesen bija devies uz Lielbritāniju, pirmo reizi dzīvē aizvadot testus ar "Ford Fiesta RS WRC" automašīnu.

Vieta Pilots Punkti
1. Ralfs Sirmacis 108
2. Emīls Blūms 76
3. Kristaps Feldmanis 68
4. Nauris Bruņinieks 57
5. Mārcis Ķenavs 51

Lai kādas arī nebūtu sūdzības par Latvijas rallija čempionāta spožuma norietu, trijās klasēs no četrām, kā redzams, titulus ieguvuši pašmāju braucēji. Tikai R4 klasē par Latvijas čempionu kļuva lietuvietis Roks Kvaraciejs. Maz gan ticams, ka sportistam tas nozīmē īpaši daudz, jo konkurence R4 ieskaitē šogad bija patiešām maza un tikai viņš, kā arī krievs Aleksandrs Mihailovs aizvadīja pilnu sezonu, izlaižot tikai vienu sacīksti (viens sliktākais rezultāts kopvērtējumā sezonas beigās tiek svītrots, tāpēc tas neko daudz neizmaina). Divos posmos uzvarēja Jānis Feldmanis, taču viņš uz titulu nepretendēja, jo brauca vien četros rallijos, kopvērtējumā ieņemot ceturto vietu.

Vieta Pilots Punkti
1. Roks Kvaraciejs 89
2. Aleksandrs Mihailovs 74
3. Vasīlijs Grjazins 54
4. Jānis Feldmanis 46

Tas, ka Sebastjans Ožjē ir spējīgs kļūt par čempionu daudziem bija skaidrs jau laikā, kad viņš startēja "Citroen" sastāvā un veiksmīgi cīnījās ar titulēto komandas biedru Sebastjanu Lēbu. Tomēr tam, ka viņš uzvarēs jau pirmajā sezonā pēc Lēba aiziešanas no WRC, ticēja tikai retais. Kurš gan varēja iedomāties, ka "Volkswagen" komanda spēs sagatavot šai sezonai ātrāku mašīnu par "Ford Fiesta RS WRC" un "Citroen DS3 WRC"? Tomēr tā notika, Ožjē uzvaru guva jau sezonas otrajā posmā Zviedrijā, bet kopumā pirmais finišēja pat deviņās sacīkstēs no 13, kas ir fantastisks rādītājs. Pat komandas biedrs Jari-Mati Latvala, kurš iepriekš tika uzskatīts par vienu no labākajiem WRC pilotiem, nespēja turēties līdzi, visa gada garumā izcīnot tikai vienu uzvaru. Tikmēr ar lielisku otro vietu čempionātā pārsteidza jaunais beļģu talants Tjerī Noivils, kurš nākamgad "M-Sport" kombinezonu nomainīs pret "Hyundai" krāsām. WRC ienāks vēl viena jauna komanda, bet vai tai izdosies atkārtot "Volkswagen" sensāciju?

Vieta Pilots Punkti
1. Sébastien Ogier 290
2. Thierry Neuville 176
3. Jari-Matti Latvala 162
4. Mikko Hirvonen 126
5. Daniel Sordo 123
6. Mads Østberg 102
7. Sébastien Loeb 68
8. Evgeny Novikov 67
9. Martin Prokop 63
10. Andreas Mikkelsen 50

Pēc "Intercontinental Rally Challenge" seriāla likvidēšanas Eiropas čempionāts šogad ieguva jaunas aprises. Turklāt pēc desmitgades pārtraukuma viens no posmiem atkal notika Latvijā. Līdz ar to arī latviešiem radās iespēja padižoties uz visas Eiropas skatuves, kā rezultātā Raimonds Kisiels rallijā "Liepāja-Ventspils" ieguva piekto, bet Aivis Egle - septīto vietu. Šajās sacensībās gan nestartēja čehs Jans Kopeckis, kurš kļuva par 2013. gada Eiropas čempionu. "Skoda" pārstāvis triumfēja sešās sacīkstēs no astoņām, kurās piedalījās. Ja Braiens Bufjē un Kreigs Brīns būtu startējuši visās sacīkstēs, varbūt viņiem uz tā rēķina būtu lielākas izredzes, taču citādi Kopeckim konkurenti izskatījās pārāk vāji. Šobrīd Eiropas čempionātā ir intriga par to, kurš uzvarēs atsevišķās sacīkstēs, taču ir pārāk maz tādu, kas var atļauties aizvadīt lielāko daļu sezonas, līdz ar to pietrūkst sportiskās konkurences cīņā par titulu. Varbūt jau 2014. gadā viss būs citādi.

Vieta Pilots Punkti
1. Jan Kopecký 287
2. Bryan Bouffier 149
3. Craig Breen 145
4. François Delecour 75
5. Esapekka Lappi 64
6. Andreas Aigner 57
7. Kajetan Kajetanowicz 50
8. Václav Pech 49
9. Jari Ketomaa 39
10. Giandomenico Basso 38

Arī rallijsprintā šogad tika noskaidroti Latvijas čempioni. Ātrākajā klasē "4WD Open" pie pirmās vietas tika Edijs Bergmanis, kurš startēja piecos posmos no septiņiem un uzvarēja divos, vēl divas reizes finišējot otrajā vietā. Jaunais talants Kārlis Nebars šogad triumfēja "4WD" klasē, Latvijas rallija čempions Ralfs Sirmacis pamanījās "nozvejot" galveno kausu "2WD Open" klasē, bet "1600" ieskaitē pie titula tika pilots Raivis Ozoliņš.

Vieta Pilots Punkti
1. Edijs Bergmanis 65
2. Gints Bremze 49.5
3. Elviss Hermanis 44
4. Ali Jansons 39.5
5. Jānis Muižnieks 27.5
6. Aigars Bajārs 22
7. Raimonds Rozentāls 19.5
8. Andris Ustups 18
9. Kārlis Grīnvalds 8
10. Klāvs Grimze 6

Jau gandīz gads apritējis kopš 2013. gada Dakaras rallija, jo tās ir vienas no sezonas pirmajām sacensībām. Drīz jau tiks dots starts 2014. gada Dakarai, bet pirms gada šajās sacīkstēs kārtējo uzvaru, nu jau piekto automobiļu klasē, guva francūzis Stefans Petransels. "X-Raid" komandas braucējs ar savu "Mini" vadību pārņēma jau sacensību otrajā dienā un noturēja to līdz finišam, pa ceļam uzvarot tikai divos ātrumposmos, taču saglabājot fantastisku stabilitāti. Visās sacensību dienās Petransels iekļuva labāko desmitniekā, astoņas reizes no 14 - arī pirmajā trijniekā. Smago auto kategorijā uzvarēja Eduards Nikolajevs no "Kamaz", kam tā bija pirmā uzvara Dakarā. Moto klasē piekto reizi karjerā triumfēja Sirils Desprē, taču viņa galvenais konkurents Marks Koma traumas dēļ uz starta neizgāja, līdz ar to nakamajā reizē abi cīkstēsies divtik sparīgi. Kvadru kategorijā par Dakaras čempionu 2013. gadā otro reizi karjerā kļuva Markoss Patronelli. Jāpiebilst, ka visas sezonas garumā septiņu bezceļu sacensību ietvaros (Dakara nebija viens no posmiem) tika izspēlēts arī Pasaules kauss, ko ieguva polis Kšištofs Holovčiks, uzveicot pazīstamo Žanu-Luī Šlesēru.

Vieta Pilots Auto
1. Stéphane Peterhansel Mini
2. Giniel de Villiers Toyota
3. Leonid Novitskiy Mini
4. Nani Roma Mini
5. Orlando Terranova BMW
6. Carlos Sousa Great Wall
7. Ronan Chabot SMG
8. Guerlain Chicherit SMG
9. Pascal Thomasse MD
10. Lucio Alvarez Toyota

Izmantotie resursi:autorally.comautosport.com - the authority on Formula One,...Eurosport.com - Sports News | Sports Scores |...4rati « 4ratiSite officiel du rallye raid Dakar

Foto:eWRC-results.com - archive and online results...



MonAuto Carting Skrīveri, Vēja 5, Skrīveru n., LV-5125
Соломин Александр Академическая гребля, Гребля на байдарке и каноэ, Гребной слалом
Регистрация