29.09.2015. 14:12
Svētdien Daugavpils "Lokomotīve" pirmo reizi kluba pastāvēšanas vēsturē izcīnīja pirmo vietu Polijas Nice spīdveja līgā, kas uz papīra komandai garantēja vietu pasaules spēcīgākajā līgā - Polijas Ekstralīgā. Diemžēl poļi par šādu notikumu pavērsienu nav sajūsmā un diezin vai ļaus mūsu klubam startēt pasaules elitē.

Daugavpils "Lokomotīve" pirmos soļus Polijas spīdveja čempionātā spēra 2006. gadā, kad dalība Krievijas čempionātā tika nomainīta uz Polijas pēc spēka trešās līgas sacensībām. Divu sezonu laikā komanda kļuva par pirmo ārvalstu vienību, kas aizcīnījusies līdz Polijas otrajai spēcīgākajai līgai. Pie sasniegtā "Lokomotīve" negrasījās apstāties un ar Grigoriju Lagutu priekšgalā jau 2009. gadā ieguva tiesības startēt otrās līgas finālā, taču finansiālu apsvērumu dēļ no tādas iespējas attiecās.

Arī šogad "Lokomotīvei" nav parādījies kāds biezais naudas maks, taču komanda spēja piesaistīt pasaulē labi pazīstamos zviedru braucējus Antonio Lindbeku un Fredriku Lindgrenu. Lielā mērā tieši pateicoties viņu sniegumam (protams, arī somam Jonasam Kilmakorpi), "Lokomotīve" regulāro sezonu noslēdza pirmajā vietā un spraigā cīņā uzvarēja arī lielo finālu! Fināla uzvarētājai automātiski pienākas vieta Ekstralīgā, tomēr juridiski viss nav tik spoži.

Līdz šim neviena ārzemju komanda nekad nav sasniegusi Polijas Ekstralīgu, tādēļ sobrīd ir izveidojusies ļoti interesanta situācija. Sakarā ar to, ka Polijas 1. un 2. līgā ir braukušas ārzemju komandas, līgas reglamentā ir iekļauti izņēmumi saistībā ar minimālo poļu braucēju skaitu sastāvā. Respektīvi, poļi tiek aizvietoti ar vietējiem kluba pārstāvētās valsts spīdvejistiem.

Ekstralīgas reglamentā šādu izņēmumu nav un pastāv nosacījums, ka komandas sastāvā ir jābūt vismaz četriem poļu spīdvejistiem, no kuriem diviem obligāti jābūt junioriem. Uzreiz pēc fināla no vairākiem sacensību organizētājiem izskanēja informācija, ka "Lokomotīves" gadījumā nekādi izņēmumi netiks pieļauti...

Šobrīd tiek diezgan droši apgalvots, ka "Lokomotīve" Ekstralīgā nestartēs un viņu vietu ieņems finālā zaudējusī "Ostrovia". Starp citu, pēc zaudējuma "Lokomotīvei" Ostruvas kluba iekšienē netrūka asu vārdu pārmaiņu, kuras epicentrā bija kluba prezidents un viceprezidents, kā arī galvenais treneris Mareks Česlaks. Uzreiz pēc sacensībām kluba vadība (tā gan noliedz šādu faktu) izsauca policiju, lai tā veiktu alkohola pārbaudi trenerim Česlakam (viņš ir arī Polijas izlases treneris), pēc kuras atklājās, ka Česlaka asinīs ir viena promile alkohola. Drīzumā internetā arī tika publicēts video, kurā prezidents apsaukā treneri par alkoholiķi, draudot viņam, ka viņa trenera karjera ir beigusies. Šīs publikācijas izraisīja plašu rezonansi Polijā un kluba vadība ar viceprezidentu priekšgalā pirmdien paziņoja par atkāpšanos.

Aizmirstot par "Ostrovia" problēmām, atgriezīsimies pie "Lokomotīves". Skaidrs, ka piesaistīt komandai četrus poļu spīdvejistus, lai tikai piedalītos Ekstralīgā, ir nonsenss. Pirmkārt, klubs to nevarētu atļauties, jo poļu spīdvejistu cena tirgū ir pārspīlēti liela un neatbilstoša. Otrkārt, tam nebūtu nekāda loģiska pamatojuma, jo šādā situācijā no sastāva izkristu vismaz divi vietējie braucēji, bet mūsu junioriem nebūtu iespējas braukt vispār, jo Polijas klubos drīkst startēt tikai savi braucēji, bet citu valstu klubos nepieredzējuši braucēji nebūtu vajadzīgi.

Jau vairākkārt medijos bija izskanējusi arī informācija par to, ka klubam nav nepieciešamā finansējuma, lai varētu startēt Ekstralīgā. Tā ir simtprocentīga patiesība, taču kluba vadība dara visu iespējamo, lai nepieciešamos līdzekļus nodrošinātu. Pēdējos gados Polijas Motosporta federācija darījusi visu iespējamo, lai samazinātu klubu izdevumus (daudzie līguma summu ierobežojumi), tomēr Ekstralīgas prasības ir ļoti augstas un konkurētspējīgām komandām vajadzīgi tikpat konkurētspējīgi braucēji.

Ja pieņemam, ka "Lokomotīvei" tomēr izdosies saņemt licenci startam Ekstralīgā ar nosacījumu, ka komandā jābūt vismaz četriem Latvijas spīdvejistiem, mums būs ļoti sarežģīti izveidot konkurētspējīgu komandu. Iepriekšējos gados mūs pamatīgi vilka juniori, precīzāk, Andžejs Ļebedevs, taču viņam šis bija pēdējais gads junioros, līdz ar to mēs no tagadējiem jauniešiem paliekam tikai ar Jevgeņiju Kostigovu. Jā, ir mums rezervē Dāvis Kurmis, Oļegs Mihailovs un citi, taču viņiem praktiski nav nekādas pieredzes lielajā spīdvejā. Arī Kostigovs pat 1. līgas līmenī nebija konkurētspējīgs, kur nu vēl Ekstralīgā. Pat neesot ekspertam, skaidrs, ka juniori mums būtu vājākie visā līgā.

Andžejs Ļebedevs, Maksims Bogdanovs un Ķasts Puodžuks ir mūsu trīs izvēles starp pieaugušajiem, bet arī viņiem, atskaitot Bogdanovu, Ekstralīgas pieredzes nav. Cik stabili viņi varētu braukt starp pasaules eliti? Diezin vai viņi kļūtu par komandas vilcējiem, tādēļ pēc palīgiem būtu jālūkojas ārzemju virzienā. Visticamāk, būtu jāņem trīs stabili leģionāri, tādējādi viens no augstāk nosauktajiem latviešiem paliktu ārpus sastāva. Kurš? Tas gan ir smags jautājums...

Polijas Ekstralīgā ir stingrs spīdvejistu algas ierobežojums, kas 2016. gadā nevarēs pārsniegt 150 tūkstošus zlotu (apmēram 40 tūkstoši eiro) sezonā, taču praktiski visi augstas klases braucēji pieprasa tieši šādu garantēto algu. Spīdvejisti saņem arī garantēto summu par katru izcīnīto punktu, kas nākamgad nevarēs pārsniegt 4 tūkstošus zlotu (apmēram viens tūkstotis eiro). Arī šeit visi labākie braucēji, tajā skaitā arī "Grand Prix" spīdvejisti, cer tieši uz maksimālo summu. Varat paskaitīt paši, cik izmaksā klubam kaut vai viena labi aizvadīta sacīkste, nemaz nerunājot par organizatoriskajām izmaksām mājas sacensībās un izbraukuma mačos.

"Lokomotīves" braucēji godam izcīnīja savu vietu Ekstralīgā, taču turpmākais būs atkarīgs nevis no cīņām trekā, bet gan kabinetos...



Dienvidrietumu Loku Šaušanas Sporta Klubs, biedrība Celtnieku 40-42, Grobiņa, Grobiņas n., LV-3430
Mironceva Oksana Mironceva  OksanaTaekvondo, Kikbokss
FTA
Reģistrēties