10.01.2015. 14:32
FIA decembrī publicējusi šā gada Eiropas autokrosa čempionāta nolikumu. Šogad piedzīvotas lielākās izmaiņas Eiropas čempionāta posmu norisē, jo mainīta braukšanas formula, kura pamatos nebija mainījusies gadu desmitiem. Pusfinālu sistēmas mode, ko ienesis pasaules rallijkross, pārcēlusies arī uz autokrosu.

Jāatzīmē, ka šogad oficiālu Eiropas čempionāta statusu saņēmusi JuniorBuggy klase, kura līdz šim bija nosacītā kausa izcīņas statusā.

Čempionāta posmā saglabāsies trīs kvalifikācijas sērijas, braucējus sadalot grupās ar maksimumu desmit dalībnieki, kā līdz šim. Arī kvalifikācijas rezultāti lielā mērā tiek noteikti pēc līdzšinējās metodes, ieskaiti veidojot divu labāko braucienu vietu summai. Interesantākais sākas turpinājumā: top-20 pēc kvalifikācijas (pusfinālu sistēma darbojas, ja pēc kvalifikācijām ir vismaz 14 klasificētas mašīnas) dodas uz pusfināliem, katrā pusfinālā pa desmit mašīnām. Pirmais, trešais, piektais, utt pēc kvalifikācijas dodas uz pirmo pusfinālu, otrais, ceturtais, sestais, utt – uz otro pusfinālu. Katra pusfināla top-5 dodas uz finālu. Pusfinālu uzvarētāji finālā var izvēlēties starta vietu fināla pirmās rindas ietvaros, priekšroka tam, kurš no abiem pusfinālu uzvarētājiem bijis augstāk pēc kvalifikācijas.

Trešo starta vietu pirmajā rindā iegūst tas pusfinālu otrās vietas ieguvējs, kurš bijis augstāk pēc kvalifikācijām.

Sistēma laba, taču šis gads posmu sekretariātos būs īsts murgs!

Braucēji, kuri netiek finālā, veido rezultātus no 11. līdz 20. vietai. Starp citu, par falšstartu pusfinālā vai finālā, ja braucējs to veic pirmo reizi, sportistam tiek atņemti 5 punkti no Eiropas čempionāta kopvērtējuma. Atkārtots pāragrs starts nozīmē braucēja izslēgšanu no attiecīgā brauciena, saglabājot arī piecu punktu sodu.

Eiropas čempionāta kopvērtējumu veidos divas punktu skalas. Katrā posmā pēc trim kvalifikācijām top-10 braucēji saņems punktus pēc sistēmas 10-9-8-7-6-5-4-3-2-1. Savukārt pēc pusfināliem un fināliem viss divdesmitnieks saņem punktus pēc sistēmas 25-22-20-18-16-15-14-13-12-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1. Ja pareizi izprotama šī sistēma, tad maksimums, ko braucējs var vienā posmā gūt, ir 35 punkti, uzvarot kvalifikācijas summā, no pusfināla iekļūstot finālā, kurā vēlāk tiek uzvarēts.

Kopumā sistēmas ieguvumi skatītājiem – cīņa par vietu finālā kļūst īpaši dramatiska, jo, pat uzvarot kvalifikācijā, līderis nevar būt drošs, ka viņa cīņa ir izdevusies. Pusfināls kā visu izšķirošs brauciens allaž uzliek gan papildu spiedienu braucējiem, gan ievieš nejaušības principu rezultātu veidošanā. Tātad posmi var kļūt neprognozējamāki. No otras puses, spēcīgs līderis būs spēcīgs jebkurā gadījumā. Ļoti reāla ir iespēja, ka čempioni būs zināmi ātrāk, jo iespēja gūt vairāk punktus līderim ir izdevīga. Piemēri vēsturē – Solbergs šogad rallijkrosā, sakrājot punktus ar stabilitāti. Vai, piemēram, bonusa punkti Latvijas čempionātā, kas būtībā neko nemainīja, tikai deva vēl vairāk punktus līderiem, dažu padarot par čempionu jau ap Jāņiem.

Protams, žēl, ka šo sistēmu praksē šogad neredzēsim Latvijā. Taču mūsu sportisti būs mūsu vēstneši Eiropas čempionātā, tāpēc veiksmi tiem, kuri gatavojas!

Eiropas autokrosa čempionāta tehniskie noteikumi nav piedzīvojušas dramatiskas izmaiņas.

Izmantotie resursi:Autocross.lv



Latvijas Izpletņlēkšanas Federācija Lienes 1-17, Rīga, LV-1009
Alksne Inta Aerobika, Peldēšana
FTA
Reģistrēties