10.12.2013. 17:02
Pirmdien Parīzē notika F1 Stratēģijas grupas sanāksme, kurā tika apstiprināti vairāki grozījumi Formula 1 noteikumos. Šajā reizē tie visi ir ievērības cienīgi, jo līdzjutējiem būs labi pamanāmi.

F1 Stratēģijas grupa tika izveidota tikai nesen un tā ir līdz tam pastāvējušās Sporta un tehniskās darba grupas turpinājums atšķirīgā veidolā. Stratēģijas grupa sastāv no 18 augsta ranga personām, tostarp "Ferrari", "Mercedes", "Red Bull", "McLaren", "Williams" un "Lotus" komandu vadītājiem. Tāpat Stratēģijas grupas sastāvā ietilpst pārstāvji no Starptautiskās automobiļu federācijas (FIA) un Formula 1 menedžmenta (FOM). Savukārt "Force India", "Sauber", "Toro Rosso", kā arī "Marussia" un "Caterham" komandām lēmumu pieņemšanā teikšanas nav. Šī organizācija, ko dažu mazo komandu pārstāvji neapmierinātībā jau nosaukuši par demokrātijas normām neatbilstošu, ir tiesīga veikt izmaiņas F1 noteikumos. Tieši tas tika darīts pirmdien, kad notika Stratēģijas grupas sēde.

Kādas noteikumu izmaiņas tad īsti ir notikušas? Ja aplūkojam visu sarakstu, tad skaidri redzams, ka dažas no tām ir patiešām ievērojamas, citas mazāk būtiskas no līdzjutēju skatpunkta, bet daži priekšlikumi, kas savu uzmanību izpelnījās arī presē, tomēr tikuši ignorēti. Tagad par visu pēc kārtas.

Visbūtiskākās izmaiņas, nepārprotami, ir skārušas punktu skaitīšanas sistēmu. 2010. gadā ieviestā sistēma gan paliks spēkā, taču sākot ar 2014. gadu ik sezonu pēdējā posmā tiks piešķirts divreiz vairāk punktu. Tas nozīmē, ka par uzvaru nākamā gada Abū Dabī "Grand Prix" izcīņā tiks piešķirti 50 punkti, otrās vietas ieguvējs saņems 36 punktus, bet par trešo vietu pienāksies 30 punkti. Pārējo vietu ieguvēji pirmajā desmitniekā saņems 24, 20, 16, 12, 8, 4 un 2 punktus. Arī Konstruktoru kausā komandas par šo posmu saņems divreiz vairāk punktus.

Pasaules prese šīs pārsteidzošās vēstis jau paspējusi slavēt un nokritizēt, taču pārsteigti ir visi. Iepriekš izskanēja viedoklis, ka dubultus punktus varētu piešķirt atsevišķos posmos, līdzīgi kā tas ir tenisā, kad par prestižākiem turnīriem pienākas vairāk reitinga punkti. Formulā 1 tās būtu tādas trases kā Silverstouna, Monako, Monca un Spā-Frankošamps, taču iekritis tā, ka nākamgad sezona noslēgsies Abū Dabī. Un šis ir viens no jaunākajiem posmiem F1 kalendārā.

Atmetot nostaļģiju un citas emocijas, sistēmai būtu jāstrādā intrigas labā. Turpmāk nodrošināt titulu priekšlaicīgi līdz ar šo dubultpunktu posma ieviešanu būs nedaudz grūtāk, turklāt, ja ieskatāmies vēsturē, tad ir gadījumi, kad pie šādas sistēmas čempions pat būtu nonācis cita pilota rokās. Tā tas būtu bijis, piemēram, pērn, kad titulu būtu ieguvis nevis Sebastjans Fetels, bet gan Fernando Alonso, savukārt 2008. gadā par čempionu tiktu kronēts Felipe Masa, nevis Luiss Hamiltons. Un tie nav vienīgie gadījumi.

Vēl viens ļoti būtisks jauninājums ir pastāvīgo numuru ieviešana pilotiem. Tas nozīmē, ka Formulā 1 tiek izbeigta gadiem ilgusī sistēma, kad numurus komandas saņem, balstoties uz iepriekšējā sezonā izcīnītajām vietām kopvērtējumā. Turpmāk ar pirmo numuru joprojām drīkstēs startēt tikai čempions, kas šajā gadījumā ir Fetels, taču tas viņam nebūs pienākums, jo tik pat labi "Red Bull" pilots varēs izvēlēties jebkuru citu numuru. Visiem pārējiem tiks uzdots izvēlēties jebkuru numuru robežās no 2 līdz 99 un priekšroka vienādas izvēles gadījumā būs tam, kurš būs finišējis augstāk 2013. gada F1 čempionātā. Ar izvēlētajiem numuriem pilots varēs startēt visu atlikušo karjeru.

Lai gan šie jaunumi nekādi neatsauksies uz sacīkstēm kā tādām, turpmāk pēc numuriem būs vieglāk noteikt sportistu, turklāt mārketinga speciālistiem tagad būs visas iespējas piestrādāt pie tā, lai šos numurus padarītu leģendārus. Tā tas ir, piemēram, MotoGP čempionātā, kur visi pazīst Valentino Rosi un viņa 46. starta numuru. Amerikā atsevišķi numuri arī ir ārkārtīgi populāri, tiesa tur tos pārsvarā izvēlas komandas savām mašīnām, nevis pilotiem. Kurš gan nepazīst Džefa Gordona mašīnu ar numuru 24?

Tikmēr pieņemts lēmums beidzot ieviest F1 komandām tēriņu ierobežojumus. Šobrīd gan ir skaidrs, ka noteikumi stāsies spēkā tikai 2015. gadā, taču nav īsti saprotams, kā tie izpaudīsies, jo šīs izmaiņas notiekumos galējā versijā jāapstiprina līdz nākošā gada jūnijam. Iespējams, budžeta griesti attieksies uz mārketingu un pilotu algām, kā izskanējis iepriekš, taču tie ir tikai minējumi. Konkrētas summas, par kādām iet runa, pagaidām netiek nosauktas.

Par budžeta griestu ieviešanu tiek diskutēts jau vairākus gadus, taču šobrīd ir skaidri redzams, ka vairākām komandām ir nopietnas finansiālas grūtības, tādēļ ir pēdējais laiks kaut ko darīt lietas labā. Jau 2010. gadā toreizējais FIA prezidents Makss Moslijs ieteica noteikt komandām budžeta griestus 30 miljonu Sterliņu mārciņu apmērā. Vēlāk šī robeža tika paaugstināta līdz 40 miljoniem, tomēr galu galā ideja netika pārvērsta realitātē, jo vairākas komandas izrādīja asu pretestību tam.

Kad budžeta griesti tiks noteikti, tie stāsies spēkā 2015. gada janvārī.

Stratēģijas grupa arī piekritusi ieviest jaunus 5 sekunžu sodus pilotiem par mazākas nozīmes pārkāpumiem sacensību laikā. Par kādiem pārkāpiem tieši šādu sodu piemēros, vēl tiks lemts, un tāpat nav skaidrs, kādā procedūrā soda izciešana tiks īstenota. Tomēr ir zināms, ka 5 sekunžu sodi tiks ieviesti jau uz 2014. gada sezonas pirmo posmu.

Lai gan šogad vēl nav atļauts veikt Formula 1 testus, Stratēģijas grupa drošības apsvērumu dēļ šo aizliegumu atcēlusi. Tas darīts ar mērķi ļaut "Pirelli" attīstīt riepas, lai neatkārtotos šogad dažās sacīkstēs piedzīvotie scenāriji, kad tās gluži vienkārši izrādījās pārāk neizturīgas un bieži plīsa.

Testu norises laiks noteikts uz 17., 18. un 19. decembri, bet par testu norises vietu izvēlēta Bahreina. Ielūgumi piedalīties šajos testos tika nosūtīti visām komandām, taču tikai sešas no tām to ir akceptējušas. Līdz ar to Bahreinā decembrī testos redzēsim "Red Bull", "Mercedes", "Ferrari", "McLaren", "Force India" un "Toro Rosso" komandas, kamēr "Lotus", "Sauber", "Williams", "Marussia" un "Caterham" gatavošanos jaunajai sezonai turpinās ārpus trases. Jāpiemin gan, ka šeit uzsvars būs likts uz riepu, nevis tehnikas testēšanu/

Sākotnējie plāni paredzēja, ka jauno "Pirelli" riepu pirmie testi tiks aizvadīti jau 2013. gada sezonas pēdējā posma treniņbraucienos Brazīlijā, taču lietus šo ieceri iztraucēja.

Tomēr ne visus ierosinājumus F1 Stratēģijas grupa atzinusi par labiem. Tā, tikusi noraidīta "Pirelli" ierosinātā iecere uz katru sacīksti noteikt divus obligātos pitstopus. Tādā veidā būtu iespējams izvairīies no pārlieku lielas riepu nolietošanas, jo ar cietā sastāva riepām nedrīkstētu veikt vairāk par 50% no distances, kamēr ar mīkstākā sastāva riepām - ne vairāk par 30%. Varbūt balsojums arī būtu ieguvis pozitīvu nokrāsu, tomēr tika atzīts, ka šādas pārmaiņas, ja tiktu veiktas, būtu īstenojamas laicīgāk. Komandas arī satraukušās, ka tas negatīvi varētu ietekmēt sacensību vērtību, tādēļ atsaucība neesot bijusi liela, novēroja britu "Autosport". Jāpiezīmē gan, ka šobrīd jau ir noteikts viens obligātais pitstops, jo pilotam katrā sacīkstē jāizmanto abu sastāvu riepu komplekti. Tiesa, nav ierobežots laiks, cik ar katrām riepām drīkst braukt.

Tāpat ticis nolemts nepalielināt F1 mašīnu minimālo svaru, lai dotu vienlīdzīgākas iespējas tiem pilotiem, kas sver vairāk. Ja var ticēt BBC sniegtajai informācijai, tad pret šo ieceri bijušas "Ferrari", "Mercedes" un "Lotus" komandas, bet, lai noteikumi stātos spēkā, būtu nepieciešams vienbalsīgs visu Stratēģijas grupā iesaistīto komandas vadītāju atbalsts. Kā galvenais iemesls, kāpēc ne visi vēlas šo minimālā svara paaugstināšanu, ir tas, ka dažām komandām esot izdevies labi pastrādāt un radīt vieglākas formulas nekā sākotnēji cerēts. Šo noteikumu izmaiņu gadījumā viss paveiktais darbs būtu norakstāms.

Izmantotie resursi:Formula 1® - The Official F1® Websiteautosport.com - the authority on Formula One,...Motorsport.com | Racing News, Race Results -...F1 Fanatic - The Formula One blog and F1...



Daugavpils Ledus sporta skola Stacijas 45a, Daugavpils, LV-5401
Alksne Inta Aerobika, Peldēšana
FTA
Reģistrēties