12.11.2017. 11:28

Galvenā cīņa noslēdzās iepriekšējās sacīkstēs Meksikā, kur ceturto titulu savā "Formula 1" karjerā divus posmus pirms sezonas beigām nodrošonāja brits Lūiss Hamiltons, bet viņa pārstāvētā "Mercedes" komanda kļuva neaizsniedzama konkurentiem Konstruktoru kausā. Vācu rūpnīcas vienībai tas bija ceturtais tituls pēc kārtas.

Kāda intriga atlikusi noslēdzošajos F1 sezonas posmos, kas notiks šodien Brazīlijā un pēc divām nedēļām Abū Dabī? Vēl jānoskaidro 2017. gada vicečempions, un šeit cīņa norit starp Sebastianu Fetelu ("Ferrari") un Valteri Botasu ("Mercedes"), kurus šķir tikai 15 punkti.

Tikmēr ceturtajā vietā esošo Danielu Rikjardo ("Red Bull") apdraud Kimi Raikonens ("Ferrari"), kurš ir 14 punktus aizmugurē konkurentam. Konstruktoru kausā situācija cīņā par pirmajām pozīcijām visai skaidra: "Ferrari" jau garantējusi otro vietu, "Red Bull" komanda - trešo, bet "Force India" vairs nav konkurentēm aizsniedzama un 2017. gadu noslēgs kā ceturtā ātrākā vienība.

Brazīlijas Grand Prix ir vienas no leģendārākajām F1 sacīkstēm. Šobrīd tas ir sezonas priekšpēdējais posms, bet iepriekš ne reizi vien bijušas pasaules čempionāta noslēdzošās sacensības, līdz ar to tieši šeit dramatiskās cīņās nereti noskaidroti čempioni un zaudētāji.

Motoru sports Brazīlijā ienāca pirms Otrā Pasaules kara, jau 1934. gadā autosacīkstēm notiekot Riodežaneiro. 1936. gadā Sanpaulu dienvidos tika sāktas valstī pirmās pastāvīgās sacīkšu trases izbūve, un tā tika pabeigta četrus gadus vēlāk. Lai gan laika gaitā krietni pārveidota, tā ir tā pati trase, kur aizvien norisinās "Formula 1" sacensības. Trase atrodas pilsētas rajonā, kas pazīstams kā Interlaguša (Interlagos), bet trase mūsdienās nodēvēta 1977. gadā lidmašīnas katastrofā bojā gājušā brazīliešu F1 pilota Karlosa Pasa (Carlos Pace) vārdā. Jau sākotnēji tā kļuva pazīstama kā grūta un pret braucējiem un tehniku prasīga trase, ar daudziem līkumiem, kuru mūsdienās gan kļuvis krietni mazāk, kalnaino reljefu, raupjo asfalta segumu, turklāt katra kļūda te maksā dārgi, tāpēc arī nereti notiek avārijas.

Tieši Interlagušas trasē 1972. gadā pirmo reizi notika Brazīlijas Grand Prix izcīņa "Formulā 1", lai gan toreiz vēl posms nebija iekļauts pasaules čempionāta kalendārā - visā pasaulē notika ne vienas vien sacīkstes, kurās startēja vismaz daļa no tā brīža pilotiem, tomēr necīnījās par ieskaites punktiem. Jau 1973. gadā tas bija pilnvērtīgs čempionāta posms, un uzvaru tajā izcīnīja mājinieks Emersons Fitipaldi, kurš bija viens no nacionālajiem tā laika varoņiem. Panākumiem bagātākais pilots ar sešām uzvarām Brazīlijā ir francūzis Alēns Prosts, kamēr argentīnietim Karlosam Roitemanam un vācietim Mihaelam Šūmaheram ir pa četrām uzvarām. No šobrīd aktīvajiem braucējiem lielākos panākumus Brazīlijā guvuši mājinieks Felipe Masa un vācu pilots Sebastians Fetels, kuri spējuši šeit uzvarēt divreiz. Jāpiemin, ka pagājušā gadsimta astoņdesmitajos gados Brazīlijas Grand Prix notika Riodežaneiro esošajā Nelsona Pikē vārdā nosauktajā trasē Žakarepagvā rajonā.

Lūiss Hamiltons, kurš Brazīlijas posmā pirmo reizi uzvarēja pirms gada, lai gan šobrīd kļuvis neaizsniedzams konkurentiem, parūpējies par intrigu. Kvalifikācijā viņš piedzīvoja avāriju jau pirmajā aplī un sacensības sāks no boksiem, līdz ar to vairs nav favorīts uz uzvaru. Tas pavēris krietni lielāku iespēju citiem pilotiem, kas šogad objektīvi ir vājāki, cerēt uz uzvaru. Kvalifikācijas braucieni pierādīja, ka šobrīd galvenie pretendenti ir Valteri Botass, kurš izcīnīja pole position, un Sebastians Fetels, kurš viņam zaudēja pavisam nedaudz un startēs otrais. Jāatceras turklāt, ka abi sacenšas par vicečempiona godalgu. Varbūt viņu divcīņā spēs iejaukties Kimi Raikonens, kurš arī bija samērā tuvu? Mazāk ticams, ka atklātā cīņā ātruma pietiks "Red Bull" pilotiem - Makss Verstapens gan startēs ceturtais, taču viņa formulai šonedēļ acīm redzami pietrūkst jaudas, kamēr Daniels Rikjardo saņēmis starta vietu sodu par kārtējo nepieciešamību mainīt vienu no jaudas agregāta komponentēm, tādēļ cīņu sāks vien no otrā desmitnieka vidus.

Pēdējo nedēļu laikā arī notikušas dažādas svarīgas lietas "Formula 1" aizkulisēs. Pirmkārt jāuzsver brazīliešu veterāna Felipes Masas lēmums par karjeras beigšanu. Sportists, kurš čempionātā debitēja 2001. gadā un šajā laikā piedalījies jau aptuveni 270 sacīkstēs, gūstot 11 uzvaras un 41 pjedestālu, nebija mierā ar "Williams" komandas neizlēmību, nevēlējās gaidīt tās lēmumu attiecībā uz nākamā gada pilotiem un pirms sava māju posma Brazīlijā paziņoja, ka šī sezona viņam ir pēdējā. Jāatceras, ka jau pērn viņš paziņoja ko līdzīgu, tomēr atgriezās komandā, lai aizvadītu vēl vienu sezonu. Maz ticams, ka šoreiz scenārijs būs tāds pats, jo uz viņa vietu pretendenti gana spēcīgi - Roberts Kubica, Pols di Resta, Paskāls Verleins, iespējams vēl kāds.

Tikmēr pats F1 pasaules čempionāts lielu pārmaiņu priekšā. Jaunie īpašnieki no "Liberty Media" sākuši reālu rīcību, lai ilgi gaidītās pārmaiņas ieviestu dzīvē un tagad jau priekšlikumi oficiāli prezentēti Starptautiskajai Automobiļu federācijai (FIA) un komandām. Sākot ar 2021. gadu tiek cerēts padarīt F1 dzinējus lētākus, skaļākus, tehniski vienkāršākus, kā arī veiktspējas ziņā līdzvērtīgākus, par ko sajūsmā tie, kas domā par ienākšanu čempionātā, taču ne šobrīd iesaistītie ražotāji, kas jau pauduši bažas par gaidāmajām izmaiņām. Tas vēl nav viss, jo aktīvi tiek diskutēts arī par nepieciešamību ieviest komandu budžetu griestus, kas ļautu tērēt mazāk naudas. Svarīgs aspekts - plānots, ka no 2021. gada ātrākās komandas vairs nesaņems lielākās naudas balvas, un tādā veidā "Liberty Media" cer panākt līdzvērtīgāku līdzekļu sadali starp F1 vienībām.

Izmantotie resursi:AutosportMotorsport.com: F1 News, MotoGP, Le Mans...Formel 1, DTM, WEC, WTCC, Rallye, MotoGP bei...Google



Alksne Inta Aerobika, Peldēšana
FTA
Reģistrēties