16.01.2014. 21:18
Izmantojot piedāvāto iespēju, Formula 1 čempionātam pieteikušās trīs jaunas komandas, kas būtu gatavas stāties uz starta jau 2015. gada sezonā.

Nav noslēpums, ka šobrīd Formulā 1 valda nosacīts krīzes posms. Izmaksas ir kļuvušas tik lielas, ka vismaz piecas no vienpadsmit komandām cīnās par izdzīvošanu. Tajā pašā laikā šis ir sākumposms sarunām par izmaksu samazināšanu un, iespējams, pat ierobežošanu, kā arī nesen tika izsludināts konkurss komandām uz vienu brīvo vietu, kas "palikusi pāri" pēc HRT bankrotēšanas. Pieteikumu iesniegšanas termiņš pirms dažām dienām beidzās un tapis zināms, ka no izaicinājuma nav nobijušās trīs komandas. Februārī Starptautiskā automobiļu federācija (FIA) paziņos vienu no tām, kurai tiks piešķirtas tiesības 2015. gadā startēt F1 čempionātā. Tiesa, tas notiks tikai tādā gadījumā, ja pretendente atbildīs visām prasībām, tostarp finansiālajām.

Neapšaubāmi interesantākais šķiet amerikāņu komandas "Haas Racing" pieteikums. To iesniedzis 62 gadus vecais Žene Hāss, kuram jau pieder ne vien funkcionējoša, bet pat ļoti veiksmīga autosacīkšu komanda. Kopš 2002. gada tā startē NASCAR sacensībās, bet nesenā pagātnē uzsāka plašu sadarbību ar pazīstamo braucēju Toniju Stjuartu. Arī finansiāli Hāss ir labi sagatavojies šādam solim, jo viņa kompānija "Haas Automation" ir pasaulē lielākais darbagaldu ražotājs, bet Ziemeļkarolīnā NASCAR komandai pieder viens no pasaulē labākajiem vēja tuneļiem aerodinamikas detaļu attīstīšanai.

Ženes Hāsa plāns paredz, ka Formula 1 komanda piederēs tikai viņam un tās nosaukums būs "Haas Racing". Savukārt šasijas tiks ražotas pazīstamajā Itālijas uzņēmumā "Dallara", kamēr Hāsa darbnīcā tās tiks uzlabotas un attīstītas. Savukārt motorus un transmisiju piegādātu "Ferrari", bet par komandas vadītāju kļūtu Ginters Steiners, kurš iepriekš bijis arī viens no "Red Bull" F1 komandas vadītājiem.

"Haas Racing" komandas budžets solās būt vairāki simti miljoni EUR un tas garantētu, ka iznākums nebūs tāds pats kā amerikāņu komandai USF1, kas F1 čempionātam pieteicās 2010. gadā, tomēr tā arī nesavāca vajadzīgo naudu, lai nokļūtu līdz startēšanai sacīkstēs.

Kā papildus faktoru, kas lēmumu varētu nosvērt par labu tieši "Haas Racing", ir fakts, ka F1 čempionāts ļoti vēlas paplašināt savu popularitāti ASV. Jau šobrīd tur notiek viens posms, taču savas komandas vai pilota amerikāņiem šobrīd nav.

Šobrīd "Stewart-Haas Racing" ir spēcīga NASCAR komanda:

Par pārējām komandām detaļu ir mazāk, tomēr zināmas, kas ir cilvēki, kas aiz tā visa stāv. Ar savu komandu Formulā 1 vēlas startēt šajās aprindās lieliski pazīstamais Kolins Kolless. Viņš no 2005. līdz 2009. gadam vadīja "Jordan" komandu un tās nākošās inkarnācijas "Midland", "Spyker" un "Force India", savukārt 2010. un 2011. gadā, īsi pirms tās bankrota, strādāja HRT komandā.

Rumānijā dzimušais Kolless ir vācietis un pēc profesijas - zobārsts. Diez vai tas kaut kā var palīdzēt F1 komandas izveidē, tomēr viņa pieredze gan var nākt talkā, jo autosportā Kolless ir jau kopš 2000. gada. Savulaik viņš ar savu komandu piedalījies Formula 3 sacīkstēs, turklāt guvis pieredzi arī Lemānā un DTM. Joka pēc jāsaka, ka arī zobārstniecībā gūtās iemaņas šad un tad noder - piemēram, 2005. gadā viņš pirms sacensībām Stambulā tika galā ar sava pilota Tjagu Monteiru sāpošo zobu, bet 2006. gadā pirms F1 posma Francijā no līdzīgas likstas izpestīja Kristianu Albēru.

Šobrīd publiski nav zināms ne tas, kādi resursi ir pieejami Kollesam, ne arī to, ar kādām šasijām un motoriem viņa komanda varētu startēt. Tāpat nav precizēts iespējamās komandas nosaukums.

Brīvo vietu Formulā 1 atstāja HRT:

Trešā komanda, kas pieteikusies dalībai F1 čempionātā 2015. gada sezonā, ir "Stefan Grand Prix". Tiem, kas seko autosportam padziļināti, šo vārdu pavisam noteikti nesanāk dzirdēt pirmo reizi. Vēl pirms 2010. gada sezonas, kad tika meklētas vairākas jaunas Formula 1 komandas, arī šī bija starp tām, kas pieteicās. Toreiz zaļo gaismu gan neizdevās ieraudzīt.

Komandas nosaukums cēlies no tās idejas autora Zorana Stefanoviča. Projekta saknes meklējamas Serbijā, kas F1 skatuvei būtu pamatīga eksotika.

Stefanovičs ir inženieris un biznesmenis, tālab lieliski piemērots komandas dibinātāja prasībām. Ja ieskatamies dziļāk vēsturē, tad 2010. gads un pēc tam sekojošā 2011. gada sezona nav pirmā reize, kad Stefanovičs mēģina dabūt "Stefan Grand Prix" līdz startam. Pirmo reizi viņš to mēģināja jau 1996. gadā, savukārt 1997. gadā gribēja nopirkt vietu, ko jau bija rezervējusi tobrīd bankrotējusī "Lola" komanda.

Savu netikšanu Formulā 1 2010. gadā, kad iespēja bija vislabākā, Stefanovičs izskaidroja ar to, ka FIA toreiz vēlējās dot priekšroku tiem, kad apņēmušies lietot vissliktākos motorus "Cosworth" un nebūtu tieši klasificējamas kā rūpnīcu komandas. "Stefan Grand Prix" viņš pieskaita īstas rūpnīcas komandas, jo sadarbībā ar Serbijas kompāniju AMCO, kas nodarbojas ar militārās un aeronautikas tehnoloģiju ražošanu, viņa komanda F1 šasijas spētu izgatavot pilnīgi neatkarīgi.

Tiesa, tas, kas vēlāk presē tika ziņots par AMCO, nav glaimojoši Stefanovičam. AMCO it kā esot kompānija, kas dibināta 2008. gadā ar pamatkapitālu 500 eiro, no kā 80% pieder pašam Stefanovičam, turklāt 2009. gadā tajā strādājis... viens cilvēks, kurš apgrozījis 3315 eiro un nopelnījis 42,7 eiro! Arī informācija par to, ka AMCO ražo tehniku Vācijas armijai un citiem tāda paša prestiža partneriem, it kā esot nepatiesa. Taču tas viss tā arī palika karājoties gaisā un vēlāk "Stefan Grand Prix" nosūtīja prese atklātu vēstuli, sakot, ka nekas no tā visa nav pierādīts fakts, bet gan tikai un vienīgi spekulācijas.

Izmantotie resursi:autosport.com - the authority on Formula One,...AUTO MOTOR UND SPORT | Tests - Erlkönige -...Formel 1, DTM, WEC, WTCC, Rallye, MotoGP bei...Formula 1® - The Official F1® WebsiteESPN: The Worldwide Leader In Sports



Šmigarevs Andrejs Šmigarevs AndrejsBrīvā cīņa, Pludmales cīņa
FTA
Reģistrēties