ĶERMEŅA MASAS INDEKSA IZMAIŅAS UZTURA PARADUMU KOREKCIJU UN AEROBIKAS VINGROJUMU REZULTĀTĀ

Jeļena MIHAILOVA, LATVIJAS SPORTA PEDAGOĢIJAS AKADĒMIJA (11.06.2010.)

Veselīgs uzturs un fiziskā aktivitāte ir vienīgie līdzekļi, lai uzturētu normālo ķermeņa masu, labu pašsajūtu un veselību. Kā topošā fizioterapeite un aerobikas trenere vēlējos izpētīt mūsu izstrādāta aerobikas vingrojumu kompleksa un uztura paradumu labojumu efektivitāti, lai zinātu kā mainās sieviešu antropometriskie rādītāji un veselības stāvoklis. Izmantošu iegūtas zināšanas savā nākama darbā, kā arī centīšos visu laiku tos papildināt.

Eksperiments ilga trīs mēnešus, sākot no 9. janvāra līdz 10. martam, Veselības Namā 5, kas atrodas Grēcinieku ielā 34. No dalībniecēm tika prasīts trīs mēnešu laikā regulāri apmeklēt fiziskās nodarbības 3 reizes nedēļā, kā arī visu šo laiku ievērot veselīga uztura pamatprincipus.

Es jau 4 gadus nodarbojos ar aerobiku un 2 gadus palīdzēju manai trenerei vadīt nodarbības, tāpēc man tagad bija iespēja izmantot savu personīgo pieredzi kompleksa sastādīšanai un nodarbību vadīšanai. Vingrojuma kompleksā bija iekļauti vingrojumi visām muskuļu grupām ar spēka, stiepšanas un atbrīvošanas raksturu. Vingrojumus izpildījām lēnās mūzikas pavadījumā, lai sievietes varētu atbrīvoties un relaksēties pēc smagas darbadienas.

Darba mērķis – uztura paradumu korekciju un aerobikas vingrojumu kompleksa ietekmes uz ķermeņa masas rādītājiem izvērtējums sievietēm vecumā no 21 līdz 35 gadiem.

Darba hipotēze – ja tiek koriģēts uzturs atbilstoši veselīga uztura pamatprincipiem un ir izvēlēti atbilstoši aerobikas vingrojumi, ir iespējams panākt ķermeņa masas indeksa un vidukļa/ gurnu attiecības (VAGA) samazināšanu.

Pētījuma objekts – līdzekļi ķermeņa masas samazināšanai.

Pētījuma priekšmets – uztura paradumu korekcijas un aerobikas vingrinājumu komplekss.

Pētījuma subjekts – 21 – 35 gadu vecas sievietes.

Uzdevumi:

1. Izvērtēt un koriģēt aerobikas grupas dalībnieču uztura paradumus treniņu perioda laikā.

2. Izstrādāt vingrojumu kompleksu ķermeņa masas samazināšanai.

3. Novērtēt izvēlētā kompleksa un koriģētā uztura ietekmi uz ķermeņa masu, ķermeņa masas indeksu (ĶMI) un vidukļa un gurnu apkārtmēra attiecību (VAGA).

Pētīšanas metodes:

1. Literatūras avotu izpēte.

2. Anketēšana.

3. Konstatējošais eksperiments.

4. Matemātiskās statistikas metodes.

5. Personīgās pieredzes izmantošana.

Aizstāvēšanai tiek izvirzīts: uztura paradumu korekcijas un aerobikas vingrojumu komplekss, kas palīdzēja panākt ĶMI un VAGA izmaiņas.

Atslēgas vārdi: veselīgs uzturs, aerobika, vingrojumi, ķermeņa masas indekss, vidukļa un gurnu apkārtmēra attiecība.

Bakalaura darbā veiktā eksperimenta rezultāti dod iespēju izdarīt šādus secinājumus:

1. Izanalizējot visas sieviešu atbildes, secinājām, ka daudzas sievietes neēda brokastis, mēdza pārēsties, ēdienreizes viņām nebija noteiktā laikā, uzturā lietoja nepietiekamo ūdens daudzumu, ēda pārak daudz saldumu, kā arī nebija ievērota pareiza uzturvielu attiecība. Pētījuma gaitā tika izstrādātas korekcijas uztura paradumos, kur mēs ieteicām ievērot pareizo ogļhidrātu, olbaltumvielu un tauku daudzumu sabalansētību savā ēdienkartē; dzert lielāku ūdens daudzumu; ēst noteiktā laikā; lietot savā uzturā vairāk augļu un dārzeņu, nekā rūpnieciski ražotās uzkodas. Tika izveidoti arī individuālie ieteikumi sievietēm, kuras mēdza periodiski badoties, ierobežot gaļas un piena produktus, kā arī tām, kurām nebija laika ēdienreižu ieturēšanai vai ēdienreizes bija ļoti vēlas un uzturs bija vienveidīgs.

2. Izveidojām aerobikas vingrojumu kompleksu, kur bija iekļauti vingrojumi visām muskuļu grupām un tā galvenais uzdevums bija organisma funkciju vispārējā aktivācija. Galvenās daļas sākumā izmantojām tādus vingrojumus, kuru izpildes laikā tika noslogotas sīkās un vidējās muskuļu grupas. Pēc tam secīgi ietvērām vingrojumus lielāku muskuļu grupu noslogošanai. Nodarbības nobeiguma daļas uzdevums bija nomierināt organismu, izpildot stiepšanās un atbrīvošanās rakstura vingrinājumus.

3. Pielietojot mūsu izstrādāto vingrojumu kompleksu un uztura paradumu labojumus, tika panākta ķermeņa masas, vidukļa un gurnu apkārtmēru statistiski ticama samazināšanās, ķermeņa masa samazinājās vidēji par 1,8 kg ± 1,6, ĶMI – vidēji par 0,71 ± 0,48, VAGA – vidēji par 0,008 ± 0,016. Vislielākais masas zudums, par 5 kg, ir R.Z. un V.K. Svars nav samazinājies 5 dalībniecēm – L.M., V.V., M.S., K.R., V.L, jo pirms eksperimenta tas bija normā. Vislielākās ķermeņa masas indeksa izmaiņas ir V.K. – 1,96, V.N. – 1,78, R.Z. – 1,55, M.J. – 1,43, A.L. – 1,33, M.V. – 1,28, Z.S. – 1,01, jo viņām bija vislielākais ķermeņa masas zudums. VAGA rezultāti vairāk ir samazinājušies E.P. – 0,029, R.Z. – 0,027, J.K. – 0,018, J.M. – 0,012. ĶMI un VAGA rādītāju samazinājums ir statistiski ticams.

 

 



R & D akustika, SIA Kurzemes prospekts 3, Rīga, LV-1067
Kušnira Natālija Kušnira NatālijaFitness, Aerobika, Body-Bike
FTA
Reģistrēties